DEL

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

I en tid hvor mange har en travl hverdag, er det vigtigt at tage tid til sig selv. Vi skal passe på os selv og hinanden, og det er der mange dejlige måder at gøre på.

En god måde at gøre det på er ved at dyrke yoga. Yoga hjælper vores krop med sunde stræk og bevægelser, men det hjælper også vores sind. Man er nemlig nødt til at slappe helt af og give sig hen, når man udøver yoga.

Iyengar yoga sætter fokus på præcision

En særlig slags yoga er Iyengar yoga. Nu tænker du måske ‘hvad er Iyengar yoga?’, og det forstår man godt. Kort sagt ligger fokus på præcise bevægelser og øvelser. Dermed kan man holde positionerne længere.

Iyengar yoga er også en langsom yoga, som gør den meget meditativ; en praksis særligt brugt af dem, der forsøger at kontrollere alle tre dele af personligheden, der er kendt fra den velkendte psykologiske teori Freuds personlighedsmodel.

Find de rigtige redskaber

Iyengar yoga kræver lidt redskaber. De hjælper til, at det er nemmere at holde balancen længe i de forskellige positioner. Nogle af de mest brugte er blokke og tæpper. En blok er særlig god i starten, når man endnu ikke er så fleksibel. Den kan bringe gulvet op til dig, hvis du ikke kan nå ned til gulvet efter støtte.

Et tæppe kan for eksempel bruges som pude, støtte under lænden og til at holde varmen i stillingerne, hvor du ligger ned længe.

Yoga er for alle

Ja, der er ingen aldersbegrænsning, når det kommer til yoga. Børn der ser deres forældre lave yoga vil tit selv begynde helt intuitivt. Laver du yoga i mange år, så kan du potentielt blive ved hele livet. Det holder gang i krop, muskler og led, og det kan give en rar energi på trætte dage. Andre øvelser er gode til sengetid, hvor de kan hjælpe kroppen til at falde til ro, så du nemmere kan falde i søvn.